Fysiotherapie, Manuele therapie, Oncologie Fysiotherapie en Oedeem Fysiotherapie

De algemeen Fysiotherapeut

De fysiotherapeut is de deskundige als het gaat over het menselijke bewegingsapparaat. Hij behandelt patiŽnten die in het dagelijks leven belemmerd worden bij het bewegen.

De fysiotherapeut behandelt vaak na verwijzing van een arts maar deze is niet noodzakelijk. Naast de behandeling, die onder meer kan bestaan uit oefentherapie en massagetherapie, zet de fysiotherapeut zijn deskundigheid ook preventief in, bijvoorbeeld bij het adviseren of begeleiden van patiŽnten.

De behandeling van de fysiotherapeut kan verschillende doelen hebben. Bijvoorbeeld het verbeteren van het bewegend functioneren, het in stand houden ervan en het voorkomen van nieuwe klachten. Soms zal hij ook patiŽnten begeleiden om met een beperking te leren leven en hem helpen om bijvoorbeeld weer aan het werk te kunnen. De laatste jaren gaat veel aandacht uit naar preventieve gezondheidszorg. De fysiotherapeut speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ziekten en klachten.

De fysiotherapeut baseert zijn werk zoveel mogelijk op wetenschappelijke inzichten en vertaalt die kennis in zijn praktijk.

De Manueel Therapeut

De manueel therapeut houdt zich bezig met het onderzoek en de behandeling van patiŽnten met klachten van het bewegingsapparaat. Dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. In het algemeen is manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, gepaard kunnen gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. Vanwege zijn specifieke kennis en vaardigheden bij het stellen van de diagnose en het vaststellen van de therapie bij klachten aan de wervelkolom en die met wervelkolom samenhangen, zal de manueeltherapeut vooral binnen dit gebied werken.

Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van gewrichten verholpen of gereduceerd worden. De manueeltherapeut probeert de stoornis op te heffen door middel van passief mobiliserende of manipulerende technieken, ondersteund met adviezen, oefentherapie en instructie. Als er sprake is van een overbewegelijkheid in de gewrichten kan de manueel therapeut met specifieke trainingsadviezen de patiŽnt leren zijn gewrichten door middel van spieren te beheersen. Naast verbeteren van de functie van de gewrichten is het optimaliseren van houding en beweging in werkzaamheden, sport en hobby's van groot belang.

Veel voorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt zijn hoofd- en nekpijn die gepaard kunnen gaan met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom; nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen; klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn; arthrose van de heup; lge rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen; bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt wordt door het bewegen van de nek en kaakklachten eventueel gecombineerd met nekklachten.

De Oncologie Fysiotherapeut

De oncologiefysiotherapeut richt zich specifiek op de stoornissen, beperkingen en participatieproblemen bij kankerpatiŽnten.Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandeling. Denk hierbij onder andere aan spanningsklachten, pijn, fibrose, huidveranderingen, contracturen, verminderde mobiliteit, verstoorde lichaamsbeleving, verminderde spierkracht, conditieverlies, spanning, ademhalingsproblemen en vermoeidheid. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan in het uitvoeren van werk en/of hobbyís.

De oncologie fysiotherapeut kan worden ingezet in alle fasen van de ziekte: de curatieve fase (de herstelfase), de palliatieve fase en/of de terminale fase. Elke fase vereist een specifieke behandeling door de oncologiefysiotherapeut, aangezien de behandeldoelen per fase verschillen. In de curatieve fase liggen de doelen bij het herwinnen van de verloren of verminderde vaardigheden. In de palliatieve fase liggen de behandeldoelen bij het behoud van de nog aanwezige vaardigheden. In de terminale fase liggen de behandeldoelen vooral in het begeleiden van de patiŽnt bij de steeds verder afnemende vaardigheden.

Door screening en betere behandelmethoden krijgen kanker en de gevolgen van kanker steeds meer het karakter van een chronische ziekte. Dit heeft gevolgen voor het fysieke, psychische en sociale welbevinden. De patiŽnt moet op eigen wijze leren omgaan met de nieuwe situatie. De oncologiefysiotherapeut kan hierbij een ondersteunende rol vervullen of als coach in dit proces functioneren.

De Oedeem Fysiotherapeut

De oedeemfysiotherapeut houdt zich bezig met de behandeling van patiŽnten die last hebben van (lymf)oedeem, een abnormale ophoping van vocht in het lichaam. Oedeem komt onder meer voor bij mensen met (borst)kanker, mensen die een borstoperatie hebben ondergaan of mensen met littekens of lymfoedeem als gevolg van bestraling, chemotherapie, een operatieve ingreep of een ongeval.

De oedeemfysiotherapeut probeert de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met oefentherapie, waarbij de spieren worden aangespannen om het vocht af te voeren via de lymfe- en bloedbanen in het lichaam. Hij maakt ook gebruik van manuele lymfdrainage, een specifieke massagetechniek om vocht te verplaatsen naar delen van het lichaam waar de vochtafvoer wel normaal functioneert. Daarnaast kan de oedeem fysiotherapeut bandages, tape en therapeutische kousen gebruiken om vochtophoping tegen te gaan.

Er wordt vaak samengewerkt met andere disciplines, zoals oncologen en chirurgen, zowel in ziekenhuizen als particuliere praktijken.